Prvé slovo
Prvé slovo býva zväčša podstatné meno, zvyčajne opakovanie jednoduchých slabík ako „tata“, „mama“ alebo „hamham“. Najčastejšie sú to teda slová, ktoré označujú osoby alebo zvieratá. V tomto období neskúšajte deti opravovať. Okrem týchto slov dieťa vydáva množstvo zvukov, ukazuje, džavotá a rozumie viac než vie povedať. Jedno slovo môže pokryť aj celú triedu predmetov (napríklad všetky zvieratká sú „haf“ a pod.).
Slovná zásoba sa postupne rozširuje
Okolo 14. mesiaca tvorí slovnú zásobu batoľaťa asi päť výrazov, okolo 22. mesiaca si dieťa vyberie jedno alebo dve „nosné“ slová a k tým bude priraďovať množstvo podstatných mien (napríklad „tato preč“, „pá auto“ atď.). V dvoch rokoch už môže mať slovná zásoba okolo 200 slov, ktoré dieťa začne aktívne používať.
Dieťa v rozprávaní podporujte, aj keď robí chyby!
Majte na pamäti, že v rozvoji reči sa striedajú obdobia, kedy dieťa povie desať nových slov, ale potom napríklad týždeň nepridá žiadne ďalšie. Koncom druhého roka dieťa sleduje, čo hovoríte, a vie, ako sa majú veci povedať, aj keď to ešte nevie vysloviť. Začína používať zvratné zámená a predložky, začína skloňovať a časovať, ale stále s chybami. V troch rokoch deti začnú používať zložitejšie vety, ale často s nesprávnym slovosledom.
Prečítajte si o vývoji detskej reči viac
V 5 článkoch sa dozviete, ako rozvíjať komunikačné schopnosti dieťaťa od jeho narodenia, v prvých mesiacoch života až po nástup do škôlky a v predškolskom veku.
Rozvoj reči, diel I. Narodenie a prvý rok života
Rozvoj reči, diel II. Prvé slová
Rozvoj reci, diel III. Od 1. do 3.roku
Rozvoj reči, diel IV. Od 3. do 6.roku
Telegrafická reč
Prvým vetám batoľaťa chýbajú gramatické a syntaktické kvality, ktoré ovplyvňujú ich význam. Nepoužíva koncovky, spojky, predložky, neovláda časy, pády atď. Zvláštnosti nájdete aj v slovoslede – malé deti veľmi často kladú jadro vety na začiatok, napríklad „mama kopať“ a pod.
Ako dieťaťu pomôcť s rozvojom reči
Opakujte a rozširujte jeho vety, čo dieťa ubezpečí, že ste mu rozumeli, a pomáha mu to, aby tvorilo ďalšie vety.
Vysvetlite a zopakujte, čo má dieťa na mysli. „Tato topánky“. – „Áno, to sú tatove topánky.“
Nepoužívajte dlhé vety a súvetia, dajte prednosť krátkym a jednoduchým vetám. Používajte jednoduchú gramatiku.
Pozerajte sa na veci, o ktorých hovoríte, rozprávajte o tom, čo vidíte a počujete (napríklad ukážte na obrázok v knihe).
Rozprávajte sa s dieťaťom, keď ho kúpete, kŕmite, prebaľujete.
Batoľaťu dávajte batoľacie mlieka s obsahom LCP mastných kyselín, pretože vedú k lepšiemu rozvoju reči.
Každý deň použite nejaké nové slovo, aby dieťa mohlo robiť pokroky.
Za každý pokrok dieťa vždy pochváľte.