1. Vývoj hrubej motoriky
Približne v štvrtom roku veku dieťaťa končí dozrievanie CNS v spojení s hrubou motorikou (hrubá motorika je napr. lezenie po štyroch, chôdza a pod.) Zrelosť CNS môžete testovať aj doma. Trojročné dieťa by napríklad malo zvládať napríklad stoj na jednej nohe po dobu 3 sekúnd alebo by malo vedieť zdvihnúť ruku nad hlavu tak, aby bola paža úplne natiahnutá pozdĺž hlavy.
2. Vývoj jemnej motoriky
Do 6. roku veku dieťaťa dochádza k dokončeniu dozrievania CNS v jemnej motorike (do jemnej motoriky radíme napr. šikovnosť ruky alebo jemné pohyby tvárových svalov). Dieťa by už samo malo zvládnuť úchop predmetov bez našej pomoci. Preto je aj nástup do školy spojený s dozretím CNS, pretože dieťa sa bude učiť písať. Dozrievanie jemnej aj hrubej motoriky je geneticky predprogramované.
Prvé zdvíhanie hlavičky
Zhruba od 2. mesiaca veku, v závislosti od dozrievania CNS, dieťa začína zdvíhať hlavičku v ľahu na bruchu, aby rozšírilo svoje zorné pole. V ľahu na chrbte, vďaka motivácii dosiahnuť na hračku, sa dieťa otáča a podobne.
Nútenie k predčasnému sedeniu deťom škodí!
Pre vývoj dieťaťa je dôležité, aby sme rešpektovali geneticky naprogramovaný psychomotorický vývoj a nijako ho neuponáhľali.
Čo je to skolióza?
Skolióza, to sú nezvratné zmeny postavenia stavcov, pri ktorých dochádza k pozorovateľnému zakriveniu chrbtice do písmena "C" alebo "S". Ramená nie sú rovnako vysoké a panva býva zošikmená. Výraznejšia skolióza sa môže prejaviť napríklad zošliapaním podrážok na vonkajšej strane topánky.
To, či psychomotorický vývoj dieťaťa postupuje tým správnym smerom, možno otestovať tromi spôsobmi, ktoré pomôžu odhaliť začínajúce odchýlky vo vývoji:
1. Hodnotenie úrovne vzpriamenia, alebo aj tzv. posturálnej aktivity
Pediater, ale aj mamičky môžu pozorovať, či sa bábätko otáča, uchopuje hračku, dáva si ju do úst, prezerá si ju a prechytí z ručičky do ručičky. V tomto prípade sa hodnotí tzv. kvantita aj kvalita pohybu. Na každý týždeň či mesiac, ktorý už bábätko svojím vekom dovŕšilo, pripadajú určité zručnosti, ktoré by malo zvládať. V piatich mesiacoch by dieťa napríklad malo zvládnuť oporu o protiľahlé končatiny tak, aby bolo schopné natiahnuť, v ľahu na bruchu, ručičku vpred za hračkou.
2. Hodnotenie tzv. posturálnej reaktibility (možno ju otestovať siedmimi polohovými reakciami)
V závislosti na zmene polohy dieťa reaguje pohybovou odpoveďou. Najznámejším testom medzi mamičkami je pomalé vytiahnutie bábätka z ľahu na chrbte za ručičky do polosedu (tzv. trakčný test). Pri tomto teste sa hodnotí, či a ako sa bábätko priťahuje a "posadzuje". Správne by sa dieťa malo priťahovať za ručičky tak, že sa zbalí do klbka a zapojí svaly na strednej strane tela a krku. Tieto testy vykonáva najčastejšie detský neurológ. Avšak aj pediater by ich mal poznať, aby dokázal včas ohodnotiť nesprávny vývoj dieťaťa.
3. Testovanie primitívnych reflexov
Do uceleného lekárskeho hodnotenia patrí otestovanie tzv. primitívnych (novorodeneckých) reflexov, medzi ktoré patrí napríklad Galantov reflex. Dieťa je pri ňom položené bruškom na predlaktí lekára a lekár palcom ruky prechádza dieťaťu po boku jednej strany chrbtice. Dieťa by sa pri tomto teste malo natočiť bokom do tej istej strany, po ktorej je hladené.Jedná sa o reflexy riadené miechou. Tieto reflexy s vekom nikdy nemiznú. Iba v závislosti na dozrievaní vyšších stupňov CNS sú tieto reflexy "prekryté" a teda utlmené, a nemožno ich v neskoršom období u zdravo sa vyvíjajúceho bábätka vyvolať. Tieto reflexy možno pozorovať iba v prípade, že dôjde k poškodeniu riadenia CNS, napríklad po mozgovej mŕtvici u dospelého človeka, infekčných chorôb CNS u detí a pod.
Pokračujte ďalej na článok Psychomotorický vývoj dieťaťa 0. - 2. mesiace.
Pripravili sme tiež prehľad psychomotorického vývoja detí do 12 mesiacov.
Stiahnite si našu psychomotorickú mapu pre deti do 1 roka a majte všetky informácie o vývoji vášho dieťaťa na dosah ruky.